fredag 15 maj 2015

Bokfrågor



1. Om du kunde resa till en plats du läst om i en bok, vilken plats skulle du besöka?
Hogwarts! Alla gånger! Skulle vilja hoppa in i boken just precis då Harry börjar på Hogwarts, och själv vara elva år så vi kunde gå i samma årskull! OCH få veta av självaste sorteringshatten himself vars jag skulle hamna i för elevhem :'D

2. Om du fick vara bästa vän med en författare, vem skulle du välja och varför?
J.K Rowling tror jag! Hon eller Astrid Lindgren! Båda egentligen för samma sak - fråga hur de kom på allt, hur allt hade gått till, frågat saker man inte fått svar på i böckerna/filmerna osv. Hade frågat en massa, och om deras liv och ja! Sen hade jag självklart frågat Rowling om vilket elevhem jag skulle tillhöra enligt henne ;)
3. Finns det ett citat från någon bok som har inspirerat dig eller förändrat sättet du ser på saker? I så fall, vilket är citatet?
Det är egentligen många, väldigt många! Men ett är iallafall ett citat från Dumbledore (tredje filmen, tror jag) : Happiness can be found, even in the darkest of times. If one only remembers to turn on the ligth!
Kanske inte helt rättstavat men ändå! Älskar det citatet för det säger mycket att om livet ser mörkt ut så ska man inte glömma att det alltid, någonstans, finns minst en liten ljuspunkt. Och att man ska försöka få den att bli fler och större, och få mörkret att försvinna!

4. Om du kunde gifta dig med en fiktiv karaktär, vem skulle det vara?
Oj, haha! Jadu, det skulle nog vara Kaja från Stjärnor utan svindel. haha ;) Tycker hon verkar så underbar och så snygg, iaf i mina tankar haha ;)
6. Har du någonsin läst en bok där du ville ha fler svar och nästan ville döda författaren för att hen lämnade boken med ett så öppet slut? Vilken bok i så fall?
Oj, nej tror inte det? Eller kanske...Men då är det mer kanske att det är en fortsättning kommit ut flera år efter de andra :P Ett exempel är Eldens vrede, som kom ut flera år efter tvåan Eldens Gåta och ettan Eldens Hemlighet (ffö en av de serie böcker som är mina stora favoriter). Men annars äre ingen jag kan komma på haha :P
Möjligen kanske Stjärnor utan Svindel! Skulle vilja veta hur Kaja och Sophie (tror jag hon hette) levde sitt liv efter allt ^^

7. Vilket är det coolaste namnet du stött på i en bok? Skulle du kunna tänka dig att döpa ditt barn efter en fiktiv karaktär?
Oj, ehm! Läste en bok en gång som jag tyvärr inte minns namnet på men där hette huvudkaraktären Gemma, som jag tycker är så fint! Eller Rusty från Hemlängtan. Det är också ett väldigt fint namn! Och ja, skulle gärna döpa något barn till nån av dessa namn :) Killnamn är svårare, Möjligtvis James eller Albus.
8. Vilken är din favorit bland klassiska romaner?
Oj, haha! Kanske Oliver Twist ^^ Sen om det gills som klassiker så alla böcker av Astrid Lindgren, framförallt Pippi! <3 br="">
9. Vilken var din favoritbilderbok som barn?
Som väldigt ung var det väl Totte-böckerna. Sen minns jag inte, kanske nån tygbok med djur ;) haha! Eller en sån där när man skulle dra i nå flikar för o få fram nån annan bild. Den gillade jag ^^ (den är väldigt trasig idag..ehm... (jagförsökteinteallsatttittabakomförosehuralltfungerade ;) haha )
Men som äldre barn..hrm! räknas Bamse? ;) haha!

10. Köper du egna böcker, lånar du dem av vänner eller lånar du dem från biblioteket?
Köper (helst på loppis, om det inte är nån bok jag verkligen vill ha NU haha) oftast, men annars låna på bibblan :)

11. Har du någonsin stulit förolämpningar från en bok och använt dem på riktigt? Hur gick det i så fall?
Haha xD Oj, möjligen någon från Harry Potter ;) Typ: "Muggles" *suckar* ;)

12. Vilken är din favoritförolämpning från en bok?
Se ovan ;) "Muggles" ;) haha. Well, kommer inte på någon fler just nu ;)
13. Har du någonsin försökt mejla eller skicka brev till en författare? Svarade hen?
Nej, faktiskt inte x) Eller möjligen nån svensk författare man fick besök av när man gick i skolan men annars inte vad jag minns!

14. Har du en hög med böcker du vill läsa? Hur många ligger i den?
En hög? EN hög? Jag har snarare tio, för taket var för lågt ;) Nämen! Jag är en sån som vill läsa så mycket men det blir aldrig av att jag läser dem (och sen har jag mest troligt ADD vilket gör att läsa böcker inte är min grej (jag har svårt att komma till ro att läsa, svårt med koncentration, svårt att börja och framförallt avsluta böcker osv)
Men det är en del ;)

15. Hur många böcker äger du på ett ungefär?
Eh.....Minst fjorton iallafall xD (harry potter böcker på engelska och svenska) xD Sen typ några fler...har aldrig räknat xD
16. Finns det några låtar som får dig att tänka på vissa böcker eller scener ur dem? Vilka då?
Ja, Enyas låtar. Jag lyssnade oftast på Enya när jag läste Harry Potter, och de låtarna får mig än idag att tänka på just Harry Potter. Så det kan hända att jag hör en låt av henne och får för mig att jag ska börja läsa om nån bok :) (vilket oftast blir bara ett kapitel men ändå). Annars skulle jag säga First Aid Kits låtar, som jag förknippar med Stjärnor utan svindel (de två kombinerat fick mig att överleva en helg där jag mådde så sjukt dåligt, så dessa två blev min fina räddning :) )


17. Kan du nämna fem karaktärer vars namn börjar på H utan att kolla upp några? Bevisa det!
Harry, Hermione, Hagrid, Hannah och Hanna (Harry Potter och Mari Jungstetds böcker (Karins dotter heter Hanna))

18. Gillar du lukten av nya böcker? Eller gamla böcker? Eller både och?
Ja, det gör jag :D Det spelar ingen roll, för båda har olika sorters lukter som inte går att jämföra :)

19. Markerar du citat och stycken i böcker med lappar?
Nej, inte alls. Skriver upp dem på ett sepparat papper eller tar kort med mobilen ^^

20. Har du någonsin förstört en bok av misstag, typ kört över den med din bil? Eller har du förstört en med flit?
Jaduu, min första HP-bok är väldigt trasig xD men jag förstörde den inte..den hade dåliga pärmar :P Men annars vet jag inte...skulle vara en kemibok då (Som jag faktiskt tänkt att jag ska elda upp någon gång framöver)
Annars minns ja inte xD mycket troligt, tappat nån bok eller så!

21. Har du haft någon kompis som förstört en bok du lånat ut? Hur reagerade du?
Mjää, möjligen att någon har gjort hundöron i en bok som jag absolut inte ville ha hundöron i, så ja typ det kanske ^^

22. Har du någon gång läst en bok som påverkade dig så mycket att du inte kunde börja på en ny på flera dagar?
Mjää..tror inte det x) Kommer inte på någon iaf ;O Harry Potter kanske, sista boken..för att det va sista boken D:

Inga kommentarer: